2 Ağustos 2008 Cumartesi

GERÇEKTEN İSTİYOR MUSUNUZ?

GERÇEKTEN İSTİYOR MUSUNUZ?

Gece, koğuşa ağırlığını gönderdiğinde, ranzalarda günün yorgunluğunu atmaya çalışan vücutlardan gelen kimi sesler, karanlığı delemese de renk ve ses uyumunu oluşturuyordu kapalı mekanda. Diş gıcırtıları, rüyalardan kaynaklanan oflamalar, burunlardaki ve ağızlardaki sorunlardan dolayı ortaya çıkan horlamalar geceye karışırken kapı açıldı ve çavuş ranza aralarından geçerek yürüdü ve birini orta şiddette bir itekleme ile uyandırdı.
Gözümü açtığımda nerede olduğumu düşündüm bir an ve çavuşun ,
”Hadi kalk !” komutuna sorgusuz itaat ettim. Ya önemli bir olay vardı ya da bir tatbikat . Ama o zaman diğerleri niye yatıyordu ve niçin yalnız ben uyandırılmıştım? Daha fazla kötü olasılıkları düşünmeme fırsat kalmadan çavuş , beni diğer koğuşlardan uyandırılanların yanına götürdü ve fırına un geldiğini , kamyonu boşaltacağımızı söyledi. Gece yarısı un torbalarını taşıyıp una bulanacaktık , uykumuzun bölünmesi da cabası!
Çavuş sevimli bir yüzle .”Söylenmeyi bırakın bu işin bir de iyi yönlerine bakın. Ben size iş bittikten sonra hamamı açtıracağım yıkanırsınız bir de fırından taze ekmek alır yeriz.” ( çok fazla yenmesin diye bizlere taze ekmek vermezlerdi o zamanlar ).
Bu sözler bize teselli olmadı ama yapacak bir şey de yoktu. Koskoca koğuşta gelip adam beni uyandırmıştı. “100 kişi olsak beni bulma ihtimali yüzde bir. Ne şans ! “ diye düşünmüştüm.

Kendi elimizde olmadan gelip bizi bulan olaylarla buluşma olasılığımıza şans diyebiliriz. Bir maçın üç sonucu vardır deseler de siz inanmayın orada galip gelme olasılığı yüzde 33.3 değildir. Çünkü bu ihtimal iki takımın gücüne bağlıdır. Ama parayı havaya atıp tutarsanız yazı gelme ihtimali yüzde elli, tek zar atarsanız altı gelme ihtimali altıda birdir. Cumartesi günleri sayısal loto biletlerinin satıldığı yerlerdeki kuyrukları görünce şaşırmadan edemiyorum. Bu oyunda 6 bulma ihtimali 433 milyarda bire eşittir. Ayda üç kez çekilişi yapılan milli piyangoda ise büyük ikramiyeyi bulma ihtimali (basılan biletin sayısına göre) bir kaç milyarda birdir. Bu kadar düşük olasılıklara rağmen insanlar bu şanslarını denemek istiyorlar. Hatta bazı insanların dualar ettiklerini , kendilerine büyük ikramiye çıkmasını hayal etmeden daha çok , şiddetle arzu ettiklerini düşünüyorum. Ben şansın negatifinin de olduğunu düşünerek böyle bir dilekte bulunmamayı tercih edenlerdenim. Sizin veya sevdiğiniz birinin kan kanserine yakalanma ihtimali Milli piyango ‘da büyük ikramiyenin size çıkma şansından çok daha fazladır. Ya da yine sizin veya çok sevdiğiniz birinin trafik kazası geçirme ihtimalini lotoda altı tutturma ihtimali ile karşılaştırmaya kalkmayın sakın.





Amin Malouf roman kahramanının ağzından şans olayına şöyle yaklaşıyordu.
“ babamın öğüdünü unutamam, o bize akıllı olmamız yerine şanslı olmamızı dilediğini söylerdi. Akıllı olursanız güçlü insanların hizmetinde çalışmaya mahkum olursunuz, ama şanslı olursanız akıllı adamlar sizin için çalışır”.

Ben bu öğüdü çocuklarıma verir miydim diye çok düşündüm Bu sözler ne kadar ilginç, akılcı ve de yol gösterici olarak gözükse de ben akıllı olmayı tercih ederdim. Şansın bir çok kapıyı açtığını , sorunları çözdüğünü , işleri kolaylaştırdığını bilsem de yine böyle düşünürdüm. Çünkü akıllı olmayan insana çıkan şans ta yerinde değerlendirilmezse elden uçup gitmez mi? Hem akıllı hem şanslı olmak mümkünse ne ala ama ben yine de kendi aklımı , yeteneğimi, duygularımı kullanarak etkileyebileceğim şans kısmını etkilemek ve olasılıkları kendi lehime çevirmek isterim. Kendi dışımda oluşan şans içinse , inanın büyük ikramiyeyi istemiyorum, çünkü şansın bir çok şeyde olduğu gibi işareti şaşabilir .
Düşünün sabah eşinizi yolcu etmişsiniz , bir keyif çayı daha içiyor daha sonra kahvaltı masasını topluyorsunuz ve evinizin tepesine bir uçak düşüyor. ( New York , Queens 12 kasım 2001). Bu uçağın sizi gelip bulma olasılığı sizin lotoda 6 tutturma ihtimalinden 72 kat daha fazladır.
Şimdi tekrar düşünün bakalım bir şeylerin gelip sizi bulmasını mı istersiniz yoksa kendi hayatınıza ve etkileyebileceğiniz olaylara mı odaklanmak sizin yararınıza olur?

Hiç yorum yok: